5 metode ieftine de promovare a unei cărți

de

Felicitări! Tocmai v-ați publicat prima voastră carte! Se pare că, în sfârșit, ceea ce era mai greu a trecut. Toate acele ore, zile și nopți nedormite în care ați stat să scrieți fiecare capitol și fiecare pagină a cărții, în care ați editat texte lungi sau ați făcut corecturi, sunt istorie acum. E momentul să vă relaxați. Sau… nu?

Nu tocmai. Putem spune că greul nu a trecut încă. Mai trebuie să mai faceți ceva. Acea carte pe care ați scris-o nu se va vinde singură. De aceea, este timpul să treceți din modul de scriitor, în cel de promotor al acesteia. Trebuie să aduceți acea carte în fața cât mai multor potențiali cititori.

Dacă vreți să vindeți multe exemplare și să aveți succes, trebuie să vă ocupați în mod serios de promovarea cărții nou publicate. Nu contează că aceasta a fost publicată de o editură sau că ați publicat-o chiar voi pe cont propriu, tot trebuie ca ea să ajungă să fie citită de cât mai mulți oameni, dacă vreți ca ea să fie declarată best seller.

Cum trebuie să procedați?

1. Întâi de toate, este bine să aveți un site personal. Foarte mulți autori de top sau care se respectă, au siteurile lor personale de unde se pot cumpăra cărțile scrise de aceștia sau unde vizitatorii pot afla mai multe despre autor, lucrările acestuia sau prin intermediul căruia se poate lua legătura cu autorul respectiv. Unele siteuri sunt destul de simple ca design, în timp ce altele sunt ceva mai complexe: au mai multe pagini, un blog sau un forum pe care vizitatorii își pot posta părerile și întrebările sau pot discuta cu alte persoane interesate de operele autorului în cauză.

Dacă nu dețineți încă un astfel de site, atunci este timpul să vă creați unul. Puteți începe cu un simplu blog. Există mai multe platforme de blogging, cea mai simplă pe care aș recomand-o unei persoane aflate la început de drum în acest domeniu, fiind Blogger.com. Alegeți întotdeauna un nume cât mai simplu și ușor de reținut pentru blogul sau siteul vostru.

Vizitatorii trebuie să poată să-l țină minte și să-l poată scrie fără dificultate. Nu uitați și de conținut. Acesta trebuie să fie actualizat în permanență pentru a atrage vizitatori și pentru a-i ține pe cei pe care deja îi aveți interesați de blogul vostru. Un alt avantaj al unui conținut proaspăt este acela că motoarele de căutare vor indexa mai repede blogul, crescând numărul potențial de vizitatori.

Dacă vă construiți singuri blogul sau siteul personal, atunci trebuie să învățați cât mai multe despre promovarea acestuia. Pentru că, înainte de a promova o carte, va trebui să puteți să vă promovați siteul, pentru a primi cât mai mulți vizitatori. Trebuie să știți ce înseamnă SEO (Search Engine Optimization – Optimizarea pentru Motoarele de Căutare), cum se face acesta în mod corect, ce canale de promovare sunt potrivite pentru un site ca al vostru etc..

2. Sesiunile de autografe

Când auziți acest termen, vă gândiți automat la acele evenimente mari și fastuoase, unde autorul stă relaxat pe un scaun, având în fața sa o masă mare de admiratori veniți să primească un autograf de la el, în timp ce personalul locației respective vine să-i aducă acestuia băuturi răcoritoare și să-ș întrebe dacă mai are nevoie de altceva.

În realitate, dacă nu sunteți niște mari autori, precum Stephen King sau John Grisham, atunci un astfel de eveniment nu intră în discuție. De cele mai multe ori, autorii care sunt mai puțin cunoscuți sau care sunt la început de drum, nu vor avea parte de sute de fani și admiratori frenetici care își doresc cu disperare un autograf de la ei.

Ei vor trebui să se mulțumească și cu sesiuni extrem de modeste de autografe, în locații mai puțin pompoase, cum ar fi o simplă librărie dintr-un oraș micuț. Chiar și așa, trebuie să știți să profitați de acestea, deoarece nu puteți fi siguri că nu va ieși ceva bun și din ele. Este foarte probabil să aveți succes sau să întâlniți persoana potrivită care să vă ajute și mai mult pe viitor!

3. Forumurile de discuții

Sunt două modalități de abordare a unui forum de discuții online. Cea corectă și cea greșită. Cea greșită este atunci când vă înscrieți pe un astfel de forum doar pentru a vă face reclamă și a încerca să vă vindeți cu disperare cartea, agasându-i, în acest fel, pe ceilalți membrii ai forumului, după care să dispăreți de acolo pentru totdeauna. Sau și mai rău, să reveniți la o dată ulterioară și să vă reîncepeți „asaltul”.

Metoda corectă este cea prin care vă înscrieți pe un forum nu pentru a teroriza lumea cu oferta voastră, ci pentru a aduce propria contribuție la dezvoltarea și creșterea acelui forum prin postările pe care le faceți. Ceilalți membrii vă vor fi, astfel, recunoscători pentru ideile pe care le aduceți în discuție și pentru sfaturile pe care le oferiți, fiind, ulterior, mult mai dispuși să vă viziteze siteul personal și să vă cumpere cartea.

4. Articole online

Dacă prin scrierea și publicarea unei cărți considerați că stăpâniți destul de bine un anumit domeniu, atunci vă puteți apuca să scrieți și niște articole din același domeniu, pe care să le postați, apoi, în directoare de articole sau pe alte siteuri sau bloguri. Deși, de cele mai multe ori, nu veți fi plătiți pentru a scrie acele articole, ele sunt o sursă foarte importantă de trafic și back link-uri pentru siteul vostru.

Nu scrieți acele articole ca niște advertoriale pentru cartea pe care ați publicat-o. Nu vă faceți reclamă la ea în interiorul lor într-un mod foarte evident. În schimb, oferiți cititorilor informații relevante din domeniul pe care îl stăpâniți. Puteți menționa, discret, la sfârșitul articolului, că dețineți un site de unde cititorii vă pot cumpăra ultima carte publicată sau unde pot afla chiar mai multe informații despre subiectul care-i interesează.

5. Newslettere

Dacă dețineți deja un site sau urmează să vă construiți unul, cel mai bine ar fi să începeți și un newsletter. Oferiți-le abonaților voștri informații cât mai utile și mai relevante, care să aibă legătură cu subiectul cărții publicate sau al siteului în cauză. Dacă ați publicat o carte despre îngrijirea pisicilor birmaneze, atunci newsletter-ul ar trebui să conțină articole despre îngrijirea unor astfel de pisici.

Asigurați-vă că serviciul prin intermediul căruia livrați conținutul newsletter-ului către abonați, este unul de calitate pentru a fi siguri că aceștia primesc articolele pe care voi le trimiteți în timp util și fără probleme tehnice.