Cum să scrii un proiect pentru obţinerea de fonduri nerambursabile

de

Pentru a obține fondurile necesare pentru lansarea unui proiect, veți avea nevoie să aplicați pentru un împrumut nerambursabil. Acesta poate proveni de la guvern, dintr-o sursă privată, de la o fundație care susține diverse cauze și poate fi pentru organizații nonprofit sau pentru afaceri. Fiecare astfel de organizație care acordă fonduri nerambursabile se confruntă, însă, cu o problemă: are un număr limitat de proiecte pe care le poate finanța, de aceea sunt nevoite să facă o selecție a posibililor candidați.

Așadar, cum puteți dovedi voi că sunteți demni de a primi un fond nerambursabil? Trebuie să aveți un proiect solid pe care să-l prezentați! Dacă nu ați mai scris unul până acum, probabil că ideea de a-l concepe pentru prima dată este una intimidantă. Dar nu trebuie să vă faceți griji, pentru că veți primi toate sfaturile de care aveți nevoie imediat.

Nu contează ce fel de organizație reprezentați sau dacă proiectul în cauză se referă la pornirea unei afaceri mici, de familie, ori la susținerea unui program în educație sau la crearea unei agenții nonprofit pentru acte de caritate. Deja știți, probabil, informațiile care trebuie prezentate: caracteristicile proiectului, ce poate face organizația voastră, beneficiile pentru comunitate etc. Tot ce trebuie să mai faceți acum este să învățați să prezentați toate aceste informații cât mai bine cu putință.

Ideea unui proiect nu este aceea de a vă lăuda pe voi sau organizația voastră, ci de a demonstra că sunteți profesioniști, că înțelegeți foarte bine ceea ce aveți nevoie pentru a reuși, că dispuneți de un plan de afaceri detaliat și că vi se pot încredința banii necesari demarării proiectului (altfel spus, că sunteți de încredere).

Începeți redactarea proiectului imaginându-vă că faceți parte din comisia care acordă fondurile. Ce credeți că ar dori aceasta să vadă? Care sunt cerințele și restricțiile ei? Are un formular anume care trebuie completat sau niște întrebări la care trebuie să răspundeți? Aflați cât mai multe informații puteți despre cei care acordă fondurile. Pe ce anume se concentrează mai mult (pe afaceri mici, educație, mediu, acțiuni de caritate etc.)?

Au mai acordat fonduri și în trecut pentru proiecte similare celui al vostru? Asigurați-vă că înțelegeți cine anume sunt cei care vă vor citi proiectul. Vă va fi de folos pe termen lung acest lucru! Toate proiectele care se scriu au aceeași structură: introducere, o secțiune în care se explică nevoile pe care le va servi comunității proiectul, o secțiune în care se va descrie în detaliu cum vor fi adresate acele nevoi și o secțiune de final în care se va menționa de ce anume considerați că sunteți potriviți pentru a demara proiectul.

Acum, că știți care este ordinea secțiunilor, începeți să scrieți proiectul, ținând mereu cont de spuneam mai sus referitor la cei care vi-l vor citi (comisia). Introducerea este una din secțiunile cele mai scurte. În ea ar trebui inclusă și o scrisoare de intenție nu foarte lungă, în care să explicați cine sunteți, de ce solicitați împrumutul și ce vreți să faceți mai departe (să aranjați o întâlnire cu cei care vă acordă fondurile, să primiți o notificare dacă ați fost acceptați etc.). Furnizați toate informațiile de contact ale voastre în scrisoarea de intenție!

Mai departe, creați o pagină de titlu. Dați un nume proiectului care să arate, pe scurt, descriptiv, despre ce este acesta. Dacă proiectul este unul complex, va trebui să mai adăugați și un cuprins și un Umar (cu cele mai importante puncte). Altfel, dacă proiectul nu este foarte complex, scrisoarea de intenție și pagina de titlu ar trebui să fie suficiente pentru introducere.

După ce ați terminat introducerea, trebuie să continuați cu restul secțiunilor. Următoarea este aceea în care veți descrie nevoile și cerințele. Din nou, gândiți și din perspectiva comisiei de acordare a fondurilor. Membrii ei vor trebui să știe care sunt nevoile care vor fi adresate în proiect și dacă acestea sunt unele comerciale sau caritabile.

Trebuie să includeți o pagină de evaluarea a nevoilor, dar și altele precum fondul proiectului, importanța, provocările, situația prezentă, cererile pieței, sau oportunitățile. Mai trebuie, de asemenea, să vă gândiți și cum anume va beneficia și organizația care vă acordă fondurile de pe urma proiectului vostru. Includeți puncte precum beneficiile, responsabilitatea socială, comunitatea, constituența, informațiile demografice, alianțele strategice, social media, sau publicitatea, pentru a descrie cum se va reflecta în mod pozitiv proiectul asupra suporterilor lui.

După descrierea detaliată a nevoilor și beneficiilor proiectului, veți explica pe larg cum aveți de gând să le respectați și să le îndepliniți și cu ce costuri. În funcție de natura proiectului, punctele din această secțiune pot varia. Dar veți avea nevoie de cel puțin o pagină planificare a proiectului și una de sumar al costurilor.

Pentru o afacere mică (start-up), această secțiune mai poate conține și alte pagini precum ar fi programul, materialele, staff-ul, pietrele de hotar (milestone), managementul resurselor, facilitățile sau planul de marketing. Pentru un proiect în educație s-ar putea să aveți nevoie de pagini cum ar fi tutoringul, mentoringul, evaluarea, responsabilitatea etc.

În cazul unei acțiuni de caritate, subiectele tratate în proiect ar poate fi planul de training, responsabilitățile, utilizarea fondurilor, candidații și altele. Folosiți-vă de toate punctele necesare pentru a explica foarte bine planul. Cu cât sunteți mai exacți, cu atât puteți fi și mai credibili.

În secțiunea finală, scopul este acela de a convinge comisia că sunteți de încredere și că vi se pot acorda banii ceruți. Pe lângă aceasta, va trebui să fiți capabili să demonstrați și că puteți duce proiectul la capăt. Paginile secțiunii pot include despre noi, istoricul companiei, experiența, capabilitățile, sau succesele, pentru a demonstra că ați mai avut și alte proiecte similare în trecut, precum și altele gen realizări, premii, referințe, expertiză sau certificări.

Rolul lor este de a arăta că sunteți experți în domeniul de activitate. Mai puteți menționa, de asemenea, o listă a membrilor echipei sau a personalului, pentru a demonstra abilitățile de care dispune acesta la realizarea proiectului. În încheiere, adăugați și o pagină cu cererea acordării fondurilor, în care să solicitați acordarea banilor necesari proiectului.