Cum să-ți dai seama că firma ta se îndreaptă spre eșec

de

Un consultant de afaceri cu experiență își poate da foarte ușor seama dacă o afacere se află pe drumul cel bun sau nu. De multe ori, este suficient să arunce o privire la activitatea unii companii. Nici nu trebuie să vorbească prea mult, rezumându-se la a pune întrebări și a cere detalii atunci când are nevoie de mai multe informații pentru a-și forma o anumită părere legată de mersul afacerii în cauză.

Și angajații firmei îi oferă acestuia destule de multe date despre direcția în care se îndreaptă afacerea, fără ca măcar să-și dea seama. Unii consultanți pot identifica în mai puțin de o oră toate punctele slabe ale unei firme și pot începe să facă recomandări pentru rectificarea lor.

Chiar dacă nu suntem cu toții experți în afaceri, dacă am da ceva mai multă atenție anumitor lucruri (uneori, chiar și unor detalii aparent minore), am putea să ne dăm mai ușor seama dacă afacerea pe care o deținem se află pe drumul către succes sau către eșec. Iată, deci, ce anume ar trebui să urmărim cu atenție.

1. Prezența obiectelor personale ale angajaților pe birou

Unii dintre voi ar putea întreba ce legătură există între obiectele personale ale unui angajat și succesul companiei? Ei bine, chiar există! De fiecare dată când angajații aduc și mai multe obiecte personale pe birourile lor, ei creează aici o atmosferă relaxată, ca aceea pe care o au acasă. Locul de muncă, știm cu toții, nu este pentru relaxare, ci pentru productivitate.

Ca atare, cum vă așteptați ca angajații să fie productivi, dacă ei sunt înconjurați de poze cu familia, cărțile preferate, laptopul personal sau alte astfel de obiecte? Trebuie să vă întrebați de ce acești angajați nu sunt motivați să-și facă treaba mai bine și de ce supervizorii lor nu îi îndrumă în această direcție.

Un manager bun va ști întotdeauna cum să facă în așa fel încât toată lumea să se implice într-un proiect și să-l ducă până la capăt, fără trageri de timp.

2. Prezența scaunelor în unitățile de producție

Alt element bizar, nu este așa? Scaunele și unitățile de producție… Oare ce vrea să însemne asta? Haideți să ne gândim un pic. Angajații unei fabrici sau ai unei unități de producție se află acolo pentru a produce anumite bunuri. Prin urmare, ei sunt mereu implicați activ în activitățile care au loc pe bandă.

Dacă ar exista prea multe scaune prin jur, unii dintre ei ar fi tentați să stea jos. Poate nu toată lumea dintr-o fabrică își permite acest lucru, dar anumiți angajați, care nu sunt la bandă, vor mai pierde vremea stând degeaba. Mașiniștii, spre exemplu, care operează anumiți roboți industriali, mai sunt, uneori, văzuți stând pe scaun lângă postul lor de lucru.

Scuza lor este aceea că trebuie să fie mereu lângă utilaj, pentru a fi atenți la acesta și pentru a putea interveni în caz că se întâmplă ceva. Dacă procesul de producție ar fi mai bine documentat și mai stabil, mașinistul nu ar mai avea nevoie să stea să asculte cu urechea zgomotele (suspecte sau nu) produse de utilajul pe care îl păzește.

3. Angajații părăsesc des postul de lucru

Într-o uzină sau fabrică, procesul de producție poate avea de suferit dacă angajații sunt nevoiți să tot plece de la postul lor după diverse lucruri. Cu cât ei fac mai multe drumuri pentru a face rost de șuruburi, șaibe sau alte părți componente ale unui produs, cu atât productivitatea lor va scădea. La fel se întâmplă și în cazul angajaților aflați la birouri.

Dacă ei pierd vremea alergând după coli de scris, pixuri sau tuș de imprimantă, nu vor mai fi la fel de productivi.

4. Angajații nu-și cunosc îndatoririle foarte bine

De fiecare dată când vreți să aflați cum merg lucrurile într-o companie, ar fi bine să intervievați fiecare om în parte din cadrul ei, de la conducere, până la ultimul angajat. Dacă este cineva care nu va ști să vă răspundă cu ce anume se ocupă el exact acolo, atunci aveți o problemă. O persoană care-și cunoaște foarte bine îndatoririle, va ști să vă răspundă fără ezitare la întrebările pe care i le puneți.

În cazul celor care au dificultăți în a face acest lucru, există oportunitatea de a afla ce anume nu se leagă pentru ei. Sunt aceștia încurajați suficient de organizația în care lucrează? Se află ei în punctul în care și-ar dori să se afle? Știu exact ce valoare aduc în plus procesului de producție?

5. Cum se integrează activitățile angajaților în fluxul general de lucru?

Fiecare angajat trebuie întrebat cum crede el că se integrează activitatea pe care o face în fluxul general de lucru. De ce face el acest lucru și de ce crede că aduce valoare în cadrul organizației? Pe măsură ce timpul trece peste organizație, pentru rezolvarea anumitor probleme se folosesc diverse procese. Deși anii trec și problemele se schimbă sau evoluează la rândul lor, procesele rămân aceleași, învechite.

Aruncați o privire la fluxul de valoare al unei companii și la cum fiecare angajat face parte din el. Identificați acele task-uri care nu aduc nimic util clientului și eliminați-le. Angajații vor fi mult mai fericiți și mai bucuroși să facă o activitate care știu că are un înțeles concret și care aduce succes organizației.

6. Inventarul

Priviți inventarul unei companii, orice fel de inventar, de la cel al obiectelor de birou, până la containerele cu piese utilizate în fabrică. Cu cât ele este mai mare, cu atât vor apărea mai multe probleme. Cei care se ocupă cu achizițiile vor spune că primesc un discount considerabil dacă vor cumpăra cantități mari, dar oare știu ei că banii pe care trebuie să îi cheltuie sunt limitați?

Managerul de achiziții este conștient de restricțiile financiare și de ținta de profit a companiei din fiecare lună? Nu ar fi mai bine să investiți în produse care vă aduc bani rapid, în loc să dați banii pe bunuri care vor zace luni în șir pe un raft?

7. Produsele profitabile

Uitați-vă cu atenție la la cele mai profitabile produse pe care le aveți. Le cunoaște toată lumea din cadrul firmei? Resursele pe care le aveți sunt aliniate cu acestea? Produsele mari sunt, adesea, cele care atrag atenția, dar nu trebuie neglijate nici cele mai mici. Organizația voastră este aliniată cu ele? Angajații sunt compensați corespunzător?