5 detalii surprinzatoare pe care nu le stiai despre biciclete

de

Privind un pic la istoria ╚Öi evolu╚Ťia bicicletelor de-a lungul anilor, putem observa ni╚Öte detalii destul de interesante. La momentul la care acestea au ap─ârut, nici m─âcar nu aveau pedale, singurul mod prin care se puteau pune ├«n mi╚Öcare fiind prin alergarea pe l├óng─â ele ╚Öi utilizarea ro╚Ťilor ca mijloc de propulsie.

Cum tehnologia a evoluat ╚Öi ├«n cazul bicicletelor, ├«n timp, s-au adus o serie de ├«mbun─ât─â╚Ťiri care ne-au permis nou─â s─â avem parte de o siguran╚Ť─â sporit─â ╚Öi de o ╚Ťinut─â de drum mult mai bune dec├ót ├«n trecut. Astfel, mersul cu bicicleta a devenit mult mai confortabil ╚Öi mai pl─âcut, fiind o activitate de care acum se bucur─â foarte mult─â lume.

1. Biciclet─â este un cuv├ónt fran╚Ťuzesc din anii 1860

Unul dintre primele vehicule care putea purta denumirea de biciclet─â, drezina german─â, a fost inventat─â pe la 1817. Cel care o utiliza pentru a se deplasa dintr-un punct ├«ntr-altul, trebuia s─â-╚Öi men╚Ťin─â echilibrul pe un cadru de lemn, propuls├ónd, ├«n acest fel, velocipedul, dup─â cum mai era denumit, pe drum.

O versiune mai ├«mbun─ât─â╚Ťit─â a drezinei a fost creat─â ├«n anul 1818 ├«n Anglia, c─âreia i s-au ad─âugat ╚Öi pedale, f─âc├ónd-o s─â semene ceva mai mult cu bicicleta pe care o cunoa╚Ötem noi ├«n prezent.

2. O perioad─â de timp, bicicletele au fost poreclite ╚Öi „zguduitoarele de oase”

Modelele timpurii de biciclete nu ofereau un confort prea mare. Erau f─âcute din fier, av├ónd foarte multe imperfec╚Ťiuni de design, ceea ce i-a determinat pe britanici ╚Öi pe americani s─â le „alinte” ca fiind „zguduitoare de oase”.

3. Obiecte periculoase

├Än anii 1800, pentru a merge cu bicicleta, ├«╚Ťi trebuia destul de mult curaj. Astfel, aceast─â activitate era rezervat─â numai persoanelor care nu se temeau s─â tr─âiasc─â un pic mai periculos via╚Ťa. Pe atunci, unul dintre modelele de biciclete cel mai des folosite era Penny-Farthing, cel care era dotat cu dou─â ro╚Ťi inegale, una foarte mare pe fa╚Ť─â, ╚Öi o alta mic─â pe spate.

Avantajul ro╚Ťii mari era acela c─â se putea merge cu o vitez─â sporit─â, dar, totodat─â, din cauza ├«n─âl╚Ťimii bicicletei, exista riscul accident─ârilor. Nu de pu╚Ťine ori, dac─â se ├«nt├ómpla s─â ├«╚Ťi pierzi echilibrul ╚Öi s─â cazi, ├«╚Ťi puteai fractura foarte u╚Öor ├«ncheieturile m├óinilor sau puteai ajunge sub ro╚Ťile bicicletei.

4. Epoca de aur a bicicletelor

Denumire purtat─â de perioada cuprins─â ├«ntre mijlocul anilor 1890 ╚Öi ├«nceputul secolului al 20-lea. Atunci au fost concepute noi modele de biciclete, cu ro╚Ťi egale, cea din fa╚Ť─â fiind folosit─â pentru a lua viraje. Au fost implementate ╚Öi noi sisteme de siguran╚Ť─â, iar jantele aveau acum ╚Öi cauciucuri, ceea ce sporea ╚Öi mai mult confortul ├«n timpul mersului.

Mul╚Ťumit─â produc╚Ťiei ├«n mas─â, bicicleta nu mai era un mijloc de transport scump, oricine put├ónd s─â-╚Öi cumpere una.

5. Emanciparea femeilor

Ieftinirea bicicletelor le-a permis femeilor s─â fie mai independente ╚Öi mai mobile. Cum hainele care se purtau p├ón─â la ├«nceputul secolului al 20-lea nu erau foarte practice pentru mersul pe biciclet─â, au ├«nceput s─â se produc─â altele, mult mai potrivite ╚Öi mai lejere. Se poate spune c─â apari╚Ťia bicicletei a schimbat foarte mult ╚Öi societatea, ├«n totalitatea ei!