9 semne care iți arată că frânele mașinii tale au nevoie de reparații

de

Ca orice componentă a unui automobil, și sistemul de frânare se uzează în timp și trebuie să i se acorde o atenție sporită și să fie întotdeauna întreținut și reparat, pentru a putea călători în siguranță cu mașina de fiecare dată când avem de făcut un drum, indiferent de distanța parcursă. Este extrem de important să avem frâne funcționale, de aceea nu trebuie să neglijăm verificarea lor periodică.

Dacă sărim peste ea și nu ne ocupăm de problemele apărute, oricât de mici sau de mari ar fi ele, ne putem trezi că, la un moment dat, sistemul de frânare va suferi și mai mult, iar reparațiile ulterioare se vor dovedi a fi și mai scumpe, ca să nu menționăm faptul că ne expunem unor riscuri majore circulând cu un automobil ale cărui frâne sunt pe cale să cedeze. Contează destul de mult și stilul nostru de condus, pentru că și acesta poate influența durata de viață a componentelor care alcătuiesc sistemul de frânare.

Orice stres pe care îl punem pe el îl poate afecta și îl poate uza mult mai repede decât ar fi normal.

1. Martorul luminos pentru frâne din bord este aprins

Problema: mașina vă avertizează că se întâmplă ceva cu sistemul de frânare.

Soluția: duceți mașina la un mecanic profesionist pentru a putea fi verificată imediat. Se vor înlocui sau repara toate piesele uzate sau defecte și se va urma un program de inspecție și mentenanță regulat pe viitor.

2. Frânele scot un scârțâit când sunt apăsate

Problema: orice zgomot, fie el un scârțâit sau un scrâșnet, indică nevoia unei verificări a mașinii. Este posibil ca plăcuțele de frână sau saboții să se fi uzat, fiind necesară înlocuirea lor. În anumite cazuri, poate lipsi garnitura dintre plăcuță și piston, ceea ce cauzează vibrații care se pot transforma în scârțâit.

Soluția: înlocuiți imediat plăcuțele sau saboții uzați, înainte ca acestea să provoace avarii și altor componente. Cereți mecanicului care vă verifică mașină să vă pună și o altă garnitură nouă între piston și plăcuța de frână, dacă ea lipsește.

3. Pedala de frână este moale sau nu răspunde rapid. Frânele sunt slabe

 

[sociallocker]

Chiar și în această situație, frânele continuă să funcționeze, însă nu vor mai avea aceeași eficacitate. Veți fi nevoiți să apăsați mai mult pedala de frână pentru a putea încetini sau opri în siguranță mașina. În cazul în care pedala se duce jos de tot, la podea, automobilul nu va avea forță de frânare deloc!

Problema: plăcuțele de frână sunt foarte uzate sau lichidul de frână este la un nivel scăzut, care nu oferă suficientă presiune în sistemul de frânare. În cel mai rău caz, servomecanismul s-a defectat sau cilindrul de frână are probleme.

Soluția: se schimbă imediat plăcuțele de frână și lichidul, în special dacă acesta este plin de impurități. Verificarea servomecanismului se face cu o unealtă specială cu vacuum. Dacă, în urma analizei, se determină că este stricat, se va înlocui. La fel se va proceda și cu cilindrul.

4. Frânele scot un zgomot de bătaie

Problema: posibil ca anumite componente ale sistemului să se fi desprins din șuruburile care le țineau fixe sau atașate de suspensie. De asemenea, părți ale suspensiei pot fi și ele desfăcute sau defecte. Se acordă atenție rulmenților roților, tijelor de legătură sau altor astfel de piese.

Soluția: se verifică imediat mașina și se repară sau se înlocuiește orice componentă uzată.

5. Pedala de frână este prea tare

Problema: servomecanismul are scurgeri sau este pe cale să cedeze. Sau pot fi prezente blocaje în furtunurile de alimentare ale sistemului de frânare, care obturează circulația lichidului de frână.

Soluția: se duce mașina la mecanic fără să mai stați pe gânduri. Se remediază scurgerile servomecanismului sau se schimbă dacă acesta este defect. Personalul service-ului ar trebui să verifice și cablurile sistemului de frânare, pentru a descoperi eventualele blocaje. În anumite cazuri, ele pot fi avariate sau „ciupite” și trebuie reparate sau schimbate.

6. Mașina trage într-o parte sau alta la frânare

Problema: uneori, cauza acestui comportament este sistemul de suspensie. Alteori, de vină pot fi discurile de frână.

Soluția: se înlocuiesc plăcuțele de frână uzate și discurile, de preferat în perechi, pentru ca vehiculul să frâneze uniform pe viitor.

7. Pedala de frână vibrează la apăsarea ei

Majoritatea mașinilor au ABS, ceea ce înseamnă că este normal ca pedala să vibreze atunci când se fac opriri bruște și dure. Așa se comportă sistemul acesta. Dar, în caz că mai există și situații care nu se încadrează aici, iar pedala sau volanul vibrează, atunci avem de-a face cu probleme.

Problema: posibil să existe piese metalice care se freacă una de alta. Rotoarele de frână pot fi deformate sau avariate de uzura plăcuțelor de frână.

Soluția: se înlocuiesc plăcuțele defecte și discurile de frână, dacă și acestea prezintă semne avansate de uzură. Se verifică și suspensia și se fac reparațiile necesare, apoi se face direcția de către un mecanic autorizat.

[/sociallocker]

 

8. Frânele „agață” sau nu se decuplează imediat ce pedala de frână nu mai este apăsată

Problema: cilindrul roții este defect, rămânând mereu sub presiune. Sau nu s-a decuplat complet frâna de mână.

Soluția: dacă cilindrul roții este stricat, se va înlocui de către mecanic. În cazul în care frâna de mână pune aceste probleme, se va inspecta cablul de control și se va unge sau se va înlocui, după caz.

9. Se simte prezența unui miros puternic de ars în apropierea cauciucurilor

Problema: plăcuțele de frână sunt foarte uzate sau au fost forțate. Dacă șoferul are obiceiul de a călca tare frânele, ele se pot încinge. Astfel de situații apar mai ales la coborârea unor pante de deal sau de munte. Dacă mirosul apare la condusul normal, defecțiunea este una mai serioasă. Posibil ca un piston al etrierului să fie blocat, sau ca frâna de mână ori plăcuțele să fie de vină.

Soluția: conduceți inteligent, nu bruscați frânele și nu plecați niciodată cu frâna de mână trasă. Pentru aceia dintre voi care merg frecvent pe drumuri de munte sau pe serpentine, încercați să schimbați într-o treaptă inferioară la coborâre în loc să apăsați mereu frâna. Verificați imediat sistemul de frânare dacă mirosul de ars este prezent în situații normale și înlocuiți sau reparați pistoanele etrierelor, plăcuțele de frână sau piesele frânei de mână.