Avantajele şi dezavantajele cititului de la o vârstă fragedă

de

Dezavantaje? Oare chiar pot exista unele dezavantaje atunci când vine vorba despre cititul la o vârstă fragedă? Eu unul nu cred, însă, copiii s-ar putea să mă contrazică și să spună că ar fi, totuși, un dezavantaj de menționat: plăcerea de a citi. Se știe destul de bine că nu toți micuții preferă să-și petreacă timpul citind o carte. Multora dintre ei le stă minte la joacă, nu neapărat la povești cu zâne și cavaleri în armuri strălucitoare pe cai albi.

Învățătorii, educatorii și părinții nu ar trebui să piardă din vedere această plăcere de a citi. Dacă un copil este destul de avansat din punct de vedere al procesului de învățare și poate citi de la vârsta de 4-5 ani, atunci acesta ar trebui să fie încurajat să urmeze o astfel de cale. Pe de altă parte, unii copii ajung să decodeze mai greu tot acest proces de alăturare al literelor și al simbolurilor în propoziții și fraze logice.

Pentru ei, se recomandă ca tainele cititului să fie împărtășite pe la vârsta de 6-7 ani. Indiferent de situație, orice copil ar cam trebui să știe să citească destul de bine la 7 ani. Părinții și educatorii fac, uneori, o greșeală atunci când aleg materialul pe care doresc să-l prezinte unui copil pentru a fi citit.

Nu este nici o problemă dacă vă puneți copilul să citească Harry Potter. Sau Enciclopedia. Sau DEX-ul. Teoretic, el poate citi orice carte, însă, întrebarea care se pune este următoare: va înțelege el ceva din respectiva carte? Un copil de 5 ani s-ar putea să fie intimidat de termeni precum „motor cu reacție„, „fizică atomică„, „motor Westinghouse” etc.

El nu va înțelege ce sunt toate aceste cuvinte, pentru că îl depășesc momentan. Nu a ajuns încă la vârsta la care să poată să facă asocierea între acei termeni și un obiect fizic pe care aceștia îl denumesc. Ca atare, nu-i dați unui copil să citească niște cărți pe care nu le poate înțelege.

Cititul este un proces de decodare, dar și unul care are o natură cognitivă. Numai când un copil ajunge să înțeleagă toate acele cuvinte pe care le citește și să proceseze informațiile primite, va putea el să se bucure cu adevărat de citit.

Multă lume crede că abilitatea de a citi se dezvoltă încă din pântecul mamei, dar acesta este un subiect mai complicat de dezbătut. Ceea ce se știe cu siguranță, este faptul că un copil începe să beneficieze de această abilitate de la o vârstă fragedă, atunci când li se citește la grădiniță. Deja la vârsta de 5 ani, în ziua de astăzi, este absolut normal să vedeți copii care pot citi chiar bine, în comparație cu micuții din anii ’40 sau ’50.

Alfabetizarea este abilitatea de a folosi simboluri și litere într-o manieră cognitivă pentru a forma cuvinte ce pot fi înțelese. Cititul este una dintre cele mai importante abilități pe care copii o pot avea și care le permite să se descurce bine la școală. Mulți dintre copii mici „se prefac” că citesc cu un an înainte de a se apuca, efectiv, citit.

Copiilor le mai place să li se și citească, ei urmărind cu atenție rândurile, paginile și pozele din carte.