Ce este un consultant IT?

de

Linia dintre consultanța IT și managementul consultanței este, de cele mai multe ori, destul de fină și, adesea, foarte puțin remarcabilă. De aceea, foarte mulți oameni nu înțeleg ce este un consultant IT și cu ce se ocupă acesta. Sunt persoane care cred că cel care ocupă această poziție stă toată ziua și repară calculatoare, în timp ce altele cred că un consultant IT se ocupă cu vânzarea calculatoarelor și accesoriilor specifice acestora.

Ambele definiții, în acest caz, sunt greșite. Pe scurt, deoarece nu are rost să intrăm în amănunte prea complicate, consultanții IT sunt profesioniști care ajută diverse firme și companii să se decidă asupra uneltelor de calcul și tehnologiilor celor mai potrivite pentru creșterea și susținerea un afaceri profitabile.

Ei lucrează alături de clienții lor pentru a-i ajuta pe aceștia să integreze diverse sisteme IT în afacerile acestora. Ei le arată companiilor cum să folosească tehnologia de care dispun mai eficient, în acest fel îndrumându-i pe clienți să aibă o randament al investiției în tehnologia mai ridicat.

Consultanții sau consilierii IT pot lucra în mod independent sau pot fi angajații unei firme de consultanță. Ei au o gamă foarte largă de clienți, care provin din toate tipurile de domenii și industrii. Companiile care au nevoie de ajutorul lor îi angajează pentru a veni la ei și pentru a le evalua și analiza structura și sistemele lor informatice, precum și pentru a le oferi alte servicii IT.

Jobul de consultant nu este unul ușor, având și el, ca oricare alt post, provocările lui, iar pentru a deveni un consultant de succes, trebuie să ai parte de toate suișurile și coborâșurile acestei meserii. Dar până la urmă, nu asta este situația la orice loc de muncă?

Numai după ce vei fi lucrat mai mulți ani într-o astfel de poziție vei fi ajuns să înțelegi exact ce se așteaptă de la tine.

Conform TechRepublic.com, una dintre cele mai mari greșeli pe care le poate face un consultant, este aceea de a crede că este priceput în toate. Cel mai bine este, totuși, să încerci să te specializezi într-un anumit domeniu de consultanta IT, decât să încerci să fii Dumnezeul tuturor.

Domeniile obișnuite de specializare sunt infrastructură, managementul datelor, securitate, managementul riscului, Java, stocare și backup etc. Dacă vrei să rămâi cel mai bun, trebuie să te instruiești și să te educi în mod constant!

Secretul în a avea cât mai mulți clienți este să fii priceput într-un anumit domeniu. Faptul că îți treci pe cartea de vizită că ești consultant IT, s-ar putea să nu te ajute prea mult, deoarece acesta este un termen mai larg, care nu spune exact cu ce te ocupi.

Specializarea într-o anumită zonă a consultanței IT reprezintă cheia, deoarece nu multă lume va ști cine ești sau te va lua în seamă dacă tu pari a fi priceput în toate. Cel mai bine este să începi cu două-trei lucruri la care te pricepi mai bine și să continui cu ele.

Poate fi tentant să treci și la altele, dar experții spun că nu este bine să faci asta, deoarece, pe termen lung, riște să îți afectezi imaginea și credibilitatea printre clienții pe care îi ai.

Deci, ce se așteaptă de la un consultant IT?

Rolurile/responsabilitățile unui consultant IT

1. Lucrează ca angajat temporar: afacerile mici au, de regulă, nevoie de proiecte temporare, de scurtă durată, care nu necesită prezența unei persoane care să ofere servicii IT permanent. Așadar, pentru ele nu este prea viabil, din punct de vedere economic, să aibă astfel de angajați permanenți, preferând să apeleze la unii part-time, costurile fiind ceva mai mici.

2. Oferă expertiză specializată: consultanții IT sunt pregătiți pentru a oferi expertiza specializată de care o organizație are nevoie și care îi lipsește acesteia. În acest fel, compania în cauză are acces la anumite părți speciale din domeniul consultanței IT de care, poate, nu dispune, fără a mai avea nevoie să cheltuie bani pe pregătirea propriul personal din departamentul IT.

3. Oferă sfaturi obiective, imparțiale: un consultant extern trebuie să ofere o bună privire de ansamblu și o bună cunoaștere a funcționării diverselor tehnologii, a schimbării acestora sau a îmbunătățirilor pe care o companie mică trebuie să le ia în fiecare zi și pe baza cărora trebuie să acționeze.

Partea bună, atunci când angajezi un consultant IT extern, este că el va alege o anumită tehnologie cu imparțialitate, spre deosebire de personalul IT din cadrul companiei în cauză, care ar putea alege anumite tehnologii în mod subiectiv, în funcție de preferințele pe care le au față de acestea.

4. Externalizează o parte sau chiar toate nevoile IT ale unei firme: după cum spuneam și ceva mai sus, unele companii nu dispun de bugete mari pentru a avea propriul departament IT, care să le rezolve problemele care apar în acest domeniu. Așa că, pentru ele este mai bine să apeleze la o firmă de consultanță IT sau la un consultant independent, care să le ușureze munca în acest caz.

O persoană care oferă servicii IT de acest gen, poate sugera imediat ce anume poate fi externalizat și ce nu și se poate ocupa chiar ea de acest proces. Multe firme și companii mai mici ar trebui să se concentreze mai mult pe domeniul lor de activitate, decât să piardă timp cu punerea la punct a unui departament IT.

De aceea, pentru a scăpa de acest stres, ele ar trebui să aleagă serviciile oferite de o firmă de consultanță IT sau de un consultant independent.