Comerțul online – tipuri și avantaje

de

Comerțul online, cunoscut și sub numele de comerț electronic sau e-commerce, este procesul de vânzare, cumpărare sau schimb de produse, servicii și informații prin intermediul internetului, care cunoaște o dezvoltare uriașă și continuă să crească din ce în ce mai mult.

Comerțul online este un domeniu care nu se limitează doar la cumpărarea și vânzarea de bunuri și servicii, incluzând și activități generatoare de venit, precum activități de marketing, PR sau publicitate.

Comerțul online – avantaje

Avantajele sunt și de partea consumatorului și de cea a business-urilor. Un consumator câștigă foarte mult timp vizitând mai multe magazine virtuale decât ar putea s-o facă în magazine reale. Astfel, va putea face o trecere în revistă mult mai amplă a ofertei, având o libertate mai mare de alegere între produse și mai multe criterii de diferențiere între acestea (preț, culoare, specificații tehnice, etc).

Business-urile care utilizează comerțul electronic beneficiază și ele de o serie de avantaje. În primul rând, viteza de comunicare este semnificativ mai mare, îndeosebi la nivel internațional, internetul făcând mai facilă comunicarea între companiile care colaborează.

Pe lângă asta, relațiile cu furnizorii și clienții sunt mult mai solide, având posibilitatea de a updata în timp real magazinul electronic cu informații despre produse noi sau ieșite din stoc. Se creează astfel o transparență net superioară celei din comerțul obișnuit, un website fiind și o carte de vizită completă a companiei, unde clienții pot găsi cele mai importante informații legate de activitatea firmei.

Tipuri de comerț online

Business-to-business (B2B) – tip de comerț online în care toți participanții sunt companii sau alte organizații;

Business-to-consumer (B2C) – tip de comerț online în care companiile vând la consumatori individuali – persoane fizice;

Consumer-to-business (C2B) – tip de comerț online în care persoane fizice (consumatori) care utilizează internetul pentru a-și vinde produsele sau serviciile firmelor sau caută vânzători (resaleri) să liciteze pentru produsele sau serviciile de care au nevoie;

Consumer-to-consumer (C2C) – consumatori care vând direct la alți consumatori;

Government-to-business (G2B) – model de comerț online în care o instituție guvernamentală cumpără sau vinde bunuri, servicii sau informații de la persoanele juridice;

Government-to-consumer (G2C) –relații dintre guvern si cetățeni la nivel de informare și prestare servicii publice ( de ex. plătirea taxelor online)