Germania, nod important pentru transporturile internaționale de mărfuri

de

Pe lângă faptul că Germania este una dintre cele mai mari economii din lume, ea mai este și lider mondial la exporturi. Sectorul de servicii de transport de mărfuri din această țară este susținut de o mare varietate de companii și firme de expedieri și transporturi. Germania importă combustibili și materii prime, dar are și un excedent comercial, iar mărfurile exportate de ea sunt la mare căutare pe piețele lumii.

O altă informație interesantă în ceea ce privește Germania, este aceea că ea a fost unul dintre cei mai mari exportatori și în perioada 2003-2008, conform Organizației Mondiale a Comerțului. Acest lucru a făcut din ea și un important jucător pe piața internațională a expedierilor de mărfuri. În anul 2009, a devenit a doua cea mai mare țară exportatoare și a treia cea mai mare importatoare de bunuri de consum, reușind, totuși, să genereze în continuare un excedent comercial de aproape 200 de miliarde de dolari.

Germania este lider și în inginerie mecanică, unde deține un procent de aproximativ 20% din cota de piață globală din acest domeniu. Cei mai mari și mai importanți parteneri de afaceri ai Germaniei sunt Uniunea Europeană (în special Franța) și Statele Unite. De la extinderea UE, în 2004, s-au mai încheiat acorduri de schimburi comerciale și cu țări precum Cipru, Republica Cehă, Estonia și Ungaria.

Forma (sau tipul) serviciilor de transport de mărfuri în Germania este dată chiar de poziționarea acesteia pe continentul european, această țară aflându-se exact în mijlocul Europei. Are granițe cu mai multe state europene, printre care se numără și Danemarca, Polonia, republica Cehă, Austria, Elveția, Franța, Belgia și Olanda.

De asemenea, mai este vecină și cu Marea Nordului, spre nord-vest și Marea Baltică, spre nord-est. Germania este traversată de cele mai importante râuri din Europa, Rinul, Dunărea și Elba. Poziționarea sa în centrul continentului european și nivelul său ridicat de exporturi și importuri, au însemnat că Germania a devenit un important punct central (sau nod) pentru transporturile internaționale de marfă.

Dovada acestei afirmații poate fi găsită în rețelele de transport moderne disponibile companiilor și firmelor de transport. În primul rând, aici se găsește celebra Autobahn, autostrada care nu are limită de viteză. Apoi, există trenurile de mare viteză, Inter City Express (ICE), care merg cu o viteză de 300 km/h și care fac legătura între marile orașe germane și alte destinații internaționale.

Acestea sunt folosite de foarte multe companii de transport care doresc să-și expedieze marfa către diverse destinații din Germania sau din afara acesteia. Mai există și mai multe aeroporturi, cel din Frankfurt și cel din Munchen fiind bazele principale ale Lufthansa. Alte aeroporturi importante se mai găsesc și în Dusseldorf, Hamburg, Koln și Leipzig. Ele sunt vitale pentru companiile de transport de mărfuri, consolidând, astfel, poziția Germaniei ca nod important în transporturile de marfă internaționale.

Canalele fluviale leagă Elba de Ems, Emsul de Dortmund, de Marea Baltică și de Marea Nordului, în timp ce canalul de la Kiel leagă Marea Baltică de cea a Nordului. Rinul este unul dintre cele mai importante râuri, pe el transportându-se mai multă marfă decât pe oricare alt râu din Europa.

Căile de transport fluviale însumează 7500 de km. Cele mai importante porturi fluviale se află în Duisburg, Koln, Bonn, Mannheim și Kralsruhe pe Rin și în Magdeburg și Dresden pe Elba. Porturile maritime importante se află în Rostock, Luebeck, Emden, Hamburg și Bremen. Hamburg este unul dintre cele mai mari porturi din Germania.

Așadar, cum Germania este un mare punct central pentru transporturile internaționale de mărfuri, nu este de mirare că are mulți parteneri de schimburi. Franța este destinația a 10% din exporturile Germaniei, urmată de Statele Unite (9%) și Marea Britanie (8%). Acestor țări li se mai adaugă și Italia (7%), Olanda, Belgia, China, Rusia (2%) și Japonia (2%).

Deși creșterea economiei domestice a Germaniei a încetinit din cauza procesului de integrare a regiunilor estice, care este unul de durată și costisitor, îmbătrânirea populației și o rata ridicată a șomajului, Germania continuă să domine piețele globale de transporturi internaționale. Astfel, firmele de transport de mărfuri continuă să prospere în această economie.