Introducere în e-commerce

de

La fel ca în orice alt domeniu, și în comerțul electronic lucrurile au evoluat foarte mult. Au trecut mulți ani de când au apărut primele siteuri de e-commerce, la începutul anilor ’90. Atunci, acestea erau tehnologie nouă și nu se știa prea multe despre ele, iar construirea lor putea dura luni de zile.

Astăzi, situația s-a schimbat. Un site de comerț electronic se poate construi în doar câteva ore, fiind cu mult mai avansat decât unul de la începuturile internetului. Așadar, crearea unui astfel de site nu a fost nicicând mai ușor ca în zilele noastre. Acum, poți avea orice fel de site de comerț electronic dorești, de la cel mai simplu, la cel mai complex posibil. Poți implementa ce metode de plată vrei (PayPal, Google Checkout etc.) și îl poți personaliza pentru a se potrivi afacerii tale.

Există foarte multe siteuri pe internet. Oriunde vă uitați, vedeți un magazin online, un site de știri, un forum, o comunitate. De asemenea, ați auzit și de listele de abonați, de software-ul de tip open source sau de software-ul patentat. Sunteți bombardați cu atât de multe informații de nici n-ați avea cum să le procesați și digerați cum trebuie într-o viață.

În ultimii 20 de ani, s-au schimbat multe în materie de comerț online. Așa că nu este de mirare că foarte multă lume a rămas în urmă. După cum menționam și mai sus, avem de ales dintre atâtea platforme și programe legate de e-commerce, încât este greu să ne decidem pe care dintre ele să le folosim.

Tipuri de siteuri de comerț online

Toată lumea știe că siteurile de e-commerce nu sunt toate la fel. Nu vând toate exact aceleași produse. Din acest motiv, nu toate vor avea aceleași ținte de atins și aceleași nevoi de rezolvat. În continuare, mă voi referi la doar două tipuri de siteuri de comerț electronic.

1. Modelul tradițional

Acesta este, probabil, primul tip de site de e-commerce la care mulți dintre voi vă gândiți. Este acel site unde se vând produse tangibile și care este definit prin următoarele caracteristici:

– o listă cu produse tangibile, împărțite pe categorii și subcategorii;

– o pagină cu detalii despre fiecare produs vândut în parte. Aici sunt trecute, de regulă, descrierea produsului, specificațiile sale, câteva poze cu el și recenziile făcute de clienții care l-au cumpărat deja.

– un coș de cumpărături virtual, în care clientul își poate pune produsele pe care le-a cumpărat și unde le poate ține până când dorește să le achite;

– un sistem de plată al bunurilor cumpărate, care-i permite clientului să-și treacă datele personale și de livrare pentru a primi produsele comandate. Tot aici, sunt trecute și taxele de expediere.

– un sistem care îl anunță pe proprietarul siteului că s-a efectuat o vânzare, pentru ca acesta să pregătească marfa de livrare.

2. Modelul cu produse virtuale

Un astfel de site de comerț electronic se aseamănă foarte mult cu un site care vinde produse tangibile, cu o singură excepție: aici se pot achiziționa doar produse virtuale, cum ar fi poze, imagini, muzică, filme, sau cărți electronice.

Un site de comerț electronic cu produse virtuale este caracterizat prin următoarele:

– listarea produselor disponibile pe site este asemănătoare celei de la siteul cu produse tangibile;

– coșul de cumpărături și procesul de cumpărare sunt, de asemenea, similare cu cele care sunt prezente și pe modelul tradițional de site de comerț online;

– de regulă, nu se cer taxe de livrare, din moment ce bunurile cumpărate nu se expediază prin curier sau servicii poștale. Cumpărătorul poate beneficia pe loc de produsul cumpărat, prin descărcarea acestuia de pe site, după achitarea costului bunului respectiv.

– livrarea se face imediat, clientul primind un link de descărcare al bunului cumpărat imediat după achitarea lui.