Istoria comerțului electronic

de

Conceptul de comerț electronic nu este nicidecum unul nou, inventat în ultimii ani. Dimpotrivă, s-ar putea să vă uimească informația pe care urmează să v-o împărtășesc, dar ea este adevărată. Comerțul online are o vârstă respectabilă, ținând cont că începuturile lui își au originea undeva prin anii ’60. De atunci și până acum, acesta a evoluat foarte mult, ajungând la nivelul pe care îl cunoaștem cu toții acum.

Una dintre primele forme de comerț electronic apărută în urmă cu peste 40 de ani, este EDI (Electronic Data Interchange – Schimb Electronic de Date). Acesta era un set de standarde pentru tranzacțiile electronice și pentru schimbul de informații de afaceri. Chiar și așa, prin crearea schimbului electronic de date, nu toate companiile puteau să facă afaceri prin intermediul noului sistem, deoarece formatul acestuia diferea de la o entitate la alta. Apoi, în 1984, a apărut un nou standard EDI (ASC X12), ce a făcut, în sfârșit, posibil transferul unui număr foarte mare de tranzacții, el fiind rapid adoptat de către toate companiile care doreau să facă afaceri și în mediul electronic.

Opt ani mai târziu, în 1992, a apărut și primul browser de tip „point and click”, numit Mosaic. Ulterior, a devenit disponibil și primul browser descărcabil bazat pe Mosaic, Netscape, ceea ce le-a oferit oamenilor care erau conectați la internet posibilitatea de a fi și ei implicați mai activ în comerțul electronic. Acesta a fost cu adevărat primul pas din istoria comerțului online care a dus la răspândirea sa la nivel mondial.

Conexiunile de internet DSL și de mare viteză le-au permis utilizatorilor să profite și mai mult de avantajele oferite de comerțul electronic, vânzările de sărbători din 1998 stabilind un record la acel moment. Vânzările online ale AOL din timpul Crăciunului și ale celorlalte sărbători de iarnă, pe o durată de 10 săptămâni, au ajuns la impresionanta cifră de 1 miliard de dolari.

Odată cu apariția sistemului de operare Red Hat Linux, cei care dețineau un calculator puteau opta acum pentru utilizarea acestuia, ei nefiind obligați să folosească numai Windows, care era singurul sistem de operare până la acea dată. Compania Napster a fost fondată în 1999 și, deși, inițial, serviciile pe care le oferea erau legate mai mult de partajarea fișierelor audio gratuit, apariția ei a reprezentat un pas important în istoria comerțului electronic (e-commerce).

Devenind din ce în ce mai popular, consumatorii au dorit să-și exprime și ei părerea lor cu privire la ceea ce ar dori să primească de la siteul Napster, dar și de la întreaga industrie a comerțului online în general. În anul 2000, AOL și Time Warner au fuzionat, combinând o companie care își desfășura întreaga activitate numai pe internet, cu una clasică. Tot atunci, la fel de populare deveniseră și Yahoo, eBay și Amazon, numele lor fiind sinonime cu internetul și comerțul online.

Hackerii au atacat toate aceste siteuri în anul 2000, atunci demonstrându-se nevoia implementării unor măsuri de siguranță mai bune, mai ales pentru partea de e-commerce. La acest moment, s-a început militarea pentru sisteme mai securizate de comenzi și folosirea unor browsere cu interfață ce oferea o protecție pentru utilizatori împotriva potențialelor pericole ce-i pândeau pe aceștia pe internet.

Și companiile tradiționale care, până nu de mult, își desfășurau activitatea exclusiv offline, au adoptat și ele e-commerce-ul și acum, în prezent, fiecare dintre ele are un site pe internet prin intermediul căruia se pot face comenzi de produse și/sau servicii.