Modernismul

de

Modernismul a fost curentul literar principal al anilor de la ├«nceputul secolului al XX-lea p├ón─â ├«n aproximativ 1965. ├Än termeni generali, perioada a fost marcat─â de pauze bru╚Öte ╚Öi nea╚Öteptate, cu mijloace tradi╚Ťionale de vizionare ╚Öi interac╚Ťionare cu lumea. Experimentarea ╚Öi individualismul au devenit virtu┼úi, de┼či descurajate ├«n trecut. Modernismul a fost pus ├«n mi╚Öcare printr-o serie de ╚Öocuri culturale, primul fiind Marele R─âzboi care a devastat Europa, ├«ntre 1914 – 1918, cunoscut acum ca Primul R─âzboi Mondial.

Primele indicii ale acestui mod special de g├óndire numit Modernism provin chiar din secolul al XIX-lea. Ca perioad─â literar─â, modernismul afi╚Öeaz─â un relativ puternic sentiment de coeziune ╚Öi similitudine ├«ntre genuri. Mai mult dec├ót at├ót, scriitori care au adoptat punctul de vedere modern de multe ori au f─âcut acest lucru ├«n mod deliberat ╚Öi con╚Ötient. ├Äntr-adev─âr, o preocupare central─â a Modernismului este cu sinele ╚Öi con╚Ötiin╚Ťa. ├Än contrast cu viziunea lumii romantice, modernistului ├«i pas─â destul de pu╚Ťin de natur─â, fiin┼ú─â, sau de structurile fundamentale ale istoriei. ├Än loc de progres ╚Öi de cre╚Ötere, intelectualitatea modernist─â vede o degradare ╚Öi o ├«nstr─âinare ├«n cre╚Ötere a individului. Societatea modern─â este perceput─â ca impersonal─â, capitalist─â ╚Öi antagonist─â fa┼ú─â de impulsul artistic. R─âzboiul a avut mai mult ca sigur o mare influen╚Ť─â asupra unor astfel de moduri de abordare a lumii. Dou─â r─âzboaie mondiale, ├«n interval de o genera╚Ťie, au ╚Öocat ├«ntreaga civiliza╚Ťie occidental─â.

├Än geneza sa, perioada modernist─â ├«n literatura englez─â a fost ├«n primul r├ónd o reac╚Ťie visceral─â ├«mpotriva culturii victoriene ╚Öi estetice, care au prevalat pentru cea mai mare parte a secolului al XIX-lea. ├Äntr-adev─âr, o pauz─â de la tradi╚Ťii este una dintre constantele fundamentale ale pozi╚Ťiei moderniste. Intelectuali ╚Öi arti╚Öti de la ├«nceputul secolului al XX-lea credeau c─â felul ├«n care genera╚Ťia anterioar─â de a face lucrurile era un sf├ór┼čit al culturii. Stabilitatea ╚Öi lini╚Ötea civiliza╚Ťiei victoriene au devenit rapid de domeniul trecutului. Asasinarea arhiducelui Ferdinand al Austriei a fost, ├«n esen╚Ť─â, evenimentul declan╚Öator al Primului R─âzboi Mondial, un conflict care a m─âturat toate no╚Ťiunile preconcepute cu privire la natura a╚Öa – numitului r─âzboi modern.

├Än lumea artei, ├«n general vorbind, modernismul a fost ├«nceputul distinc╚Ťiei ├«ntre art─â „├«nalt─â” ╚Öi art─â „joas─â”. Reformele educa╚Ťionale din epoca victorian─â au condus la o cre╚Ötere rapid─â a ratelor de alfabetizare, ╚Öi, prin urmare, la o cerere mai mare pentru literatur─â. O pres─â popular─â s-a dezvoltat rapid pentru a ├«ntampina aceast─â cerere. Scriitori care au refuzat s─â se ├«nchine la gusturile populare s-au ├«nstr─âinat de la curentul principal al societ─â╚Ťii. ├Äntr-o anumit─â m─âsur─â, aceast─â alienare a alimentat stereotipul artistului distant, care nu produce nimic de valoare comercial─â pe pia╚Ť─â.

Lumea academic─â a devenit un fel de refugiu pentru arti╚Öti nemul╚Ťumi╚Ťi. Totusi, cei mai eficien┼úi poe╚Ťi ╚Öi scriitori au reu╚Öit s─â fac─â declara╚Ťii profunde care au fost absorbite de ├«ntreaga societate ╚Öi nu doar cercurile interioare ale scriitorului. Poezia imagist─â domina scena, imagi┼čtii dorind s─â aduc─â limbajul la esen┼úa lui, prin minimalism, diminuarea regulilor structurale ┼či o sinceritate necunoscut─â peoziei romantice sau victoriene. Cel mai apreciat poet al perioadei a fost Thomas Stearns Eliot. ├Än America, un grup de g├ónditori ┼či scriitori cunoscu┼úi ca „Genera┼úia Pierdut─âÔÇŁ au devenit sinonimi cu Modernismul. Printre ace┼čtia Gertrude Stein, Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald cu a lui capodoper─â, Marele Gatsby.

Spre mijlocul secolului, Modernismul ├«┼či pierduse din av├ónt, optimismul ren─âscuse ┼či ├«nstr─âinarea devenise plictisitoare, dar ├«nc─â pastreaz─â o influen┼ú─â puternic─â asupra scrierilor ┼či g├óndirii actuale.