Organizarea timpului pentru o persoană cu ADHD

de

Tuturor ne vine greu să ne organizăm la un moment dat. Nu este nici un secret și nici o rușine. Însă, pentru o persoană cu ADHD, sarcina aceasta este încă și mai dificilă, dându-i fiori. Nu este ușor să-ți pui viața într-o anumită ordine când suferi de o asemenea afecțiune. Orice lucru pe care urmează să-l faci ți se poate părea foarte greu, complicat.

Totuși, trebuie să treci peste obstacole și să-ți organizezi mai bine timpul, lucrurile și chiar viața, dacă vrei să îți ții în frâu și simptomele bolii de care suferi. Din fericire, există o serie de tehnici și strategii pe care le poți utiliza pentru a rezolva problema organizării, care te vor ajuta să faci mai ușor față ADHD-ului. De la luarea deciziilor, la eliminarea dezordinii, în cele ce urmează, cu siguranță vei găsi o metodă care să ți se potrivească și pe care s-o implementezi în viața ta chiar acum!

1. Impune-ți limite pentru luarea deciziilor

Indivizii care suferă de ADHD au o problemă când vine vorba să ia decizii. În unele momente, pot trece zile sau chiar săptămâni întregi până când se hotărăsc asupra unui aspect. O persoană obișnuită, în mod normal, ar lua decizia pe loc sau într-o perioadă de timp mult mai scurtă. Pentru a evita astfel de situații, impune-ți un timp limită sau un buget fix.

Dacă, de exemplu, trebuie să-ți cumperi un telefon nou, stabilește bugetul peste care nu vrei să treci și ignoră orice alt model care nu se încadrează în el! În cazul unei vacanțe, alege-ți destinația preferată până la o anumită dată. Identifică acel factor care este pentru tine cel mai important în luarea deciziei: prețul, aspectul, confortul etc. Concentrează-te numai asupra lui.

2. Fă-ți un jurnal sau un planificator

Prin folosirea unui planificator, care este o unealtă foarte bună pentru o persoană cu ADHD, poți să-ți organizezi mai bine timpul și să prioritizezi sarcinile mai importante. În el trebuie trecute orice întâlniri pe care le vei avea, telefoanele pe care trebuie să le dai, facturile care trebuie plătite sau comisioanele pe care le ai de făcut într-o zi.

Jurnalul poate avea cam același rol, cu mențiunea că în el se vor trece și alte gânduri, planuri, idei care îți vin în minte și care nu s-ar putea include, din diverse motive, în planificator. Ideea de a ține un jurnal este aceea că el te va ajuta să îți pui ordine în gânduri. Dacă acestea sunt într-o dezordine totală, nici viața ta nu se află pe drumul cel bun.

3. Scapă de dezordine

Dezordinea este la loc de cinste pentru cineva care suferă de ADHD. Fiecare obiect pe care îl deține are pentru acea persoană o valoare emoțională, fiindu-i greu să se despartă de ele. Pentru a se organiza, individul trebuie să scape de tot ceea ce nu-i trebuie, făcând curat în casa și în viața sa. Dacă te afli și tu în aceeași situație, rezervă-ți 3 ore pe lună în care să te apuci de aruncat lucruri ce nu-ți sunt de folos.

Ți se pare mult trei ore? Încearcă doar cu una. Sau, în cazul în care și o oră e dificil, ocupă-te măcar 30 de minute de treaba asta. Apoi ia o pauză.

4. Etichetează lucrurile

După ce ai scăpat de ceea ce nu-ți trebuie, îți mai rămâne să pui în ordine restul lucrurilor utile. Fiecare dintre ele trebuie să aibă un loc al lui din care să-l iei și în care să-l lași după ce l-ai folosit. Când ai un sistem de organizare bine pus la punct, vei putea să găsești imediat obiectul de care ai nevoie, fără a mai trebui să scotocești după el cine știe pe unde.

5. Creează liste cu „De făcut”

Zilnic, ar trebui să ai scrisă lista cu lucrurile de făcut. Nu contează prea mult pe cele treci, atât timp cât ții cont de ele. Dacă sunt pe o foaie de hârtie, ține-o la îndemână și, cum ai rezolvat una din sarcini, șterge-o de pe listă. După ce ai terminat cu toate sarcinile, fă o altă listă, care să includă alte lucruri de făcut pe acea zi (sau pentru ziua următoare).

6. Folosește-te de un cronometru

Știi, fără îndoială, că una dintre provocările pe care le are de înfruntat o persoană cu ADHD, este inabilitatea de a se putea concentra 100% asupra unui lucru. Aici îți poate sări în ajutor un cronometru. Utilizează-l ori de câte ori ajungi să pierzi prea mult timp pe Facebook sau la cumpărături. Pune-l la 15 minute și îndreaptă-ți atenția către sarcina pe care o ai de făcut.

7. Organizează-ți inteligent timpul

Nu este neapărată nevoie să dispui de o perioadă lungă de timp în care să-ți faci neîntrerupt treaba. Într-un minut, poți sorta mail-urile primite sau poți uda plantele. În 5 minute, poți goli mașina de spălat de rufe sau poți scrie un mail. Cât timp aștepți să se usuce rufele spălate (dacă sunt puse într-un uscător), poți aranja șosetele în dulap sau poți sorta alte rufe care trebuie spălate.

Pe scurt, ideea este să găsești diverse sarcini mici, nu extrem de complicate, pe care să le faci în timpul pe care, în altă situație, l-ai irosi.

8. Simplifică-ți garderoba

Ai prea multe haine? Atunci nu este de mirare că îți este greu să te hotărăști pe care să le porți! Dacă mai scapi de câteva dintre ele, vei putea să te pregătești mai repede când ieși în oraș sau când trebuie să pleci undeva. De fiecare dată când îți cumperi un tricou nou, scapă de două pe care le ai deja.

Vara și primăvara alege două colori pentru garderoba ta, plus alb. Iarna, alege tot două culori, plus negru. Stabilește dinainte ce haine urmează să îmbraci pentru evenimentul la care participi și pune-le deoparte. Îți va fi mai ușor să le iei pe tine și vei fi gata mai repede!