Psihologia publicitătii

de

Publicitatea a fost dintotdeauna o formă de glorificare sau de prezentare a produselor sau serviciilor către publicul țintă. Reclamele nu sunt nici pe departe o modalitate recentă de atragere a atenției cumpărătorilor asupra unui bun. Într-o formă sau alta, publicitatea a fost prezentă în viețile noastre încă din vechi timpuri.

Chiar și atunci când nu existau televizoare, aparate de radio sau internet, comercianții tot erau nevoiți să-și facă produsele pe care le vindeau cât mai cunoscute. Așa că apelau la diverse strategii și tactici pentru a avea succes. Cel mai adesea, aceștia mergeau în piața mare din orașul sau așezarea în care locuiau și începeau să strige și să atragă atenția în cele mai diverse moduri, pentru a-i face pe potențialii clienți să vină la ei și să cumpere.

Alteori, cum se întâmpla la egipteni și grecii antici, reclamele erau sub formă de papirusuri sau roci pictate cu bunurile pe care un vânzător le avea de oferit. Publicitatea în reviste sau ziare, pe care o știm și noi în zilele noastre, datează de la sfârșitul secolului 17 în Anglia, respectiv prima parte a secolului al 18-lea în America.

Publicitatea a început să devină și mai importantă și să ia avânt odată cu apariția radioului, televiziunii, revistelor, ziarelor și, bineînțeles, a internetului, în secolul al 20-lea. Lumea a început să înțeleagă potențialul reclamelor și publicitatea a devenit o afacere, primele agenții de publicitate apărând în Statele Unite, în jurul anului 1841.

Când publicitatea a devenit o afacere de sine stătătoare, metodele prin care aceasta era făcută au ajuns și ele, la rândul lor, să fie mai formale, mai controlate și sistematice, iar reclamele pentru produse și servicii au început să apară sub formă de anunțuri în ziare, pe panouri, la radio, la televizor sau sub formă de fluturași, postere sau foi volante. Și publicitatea pe internet este acum un puternic mod prin care mesajul poate fi transmis unui mare număr de potențiali clienți.

Principiile publicității sunt, în mare parte, bazate pe psihologia cognitivă și pe procesele psihologie de atenție, percepție, asociere și memorie, pentru ca aceasta să aibă un impact complet și cât mai mare asupra publicului. Orice reclamă trebuie ca, mai întâi, să se concentreze asupra captării atenției consumatorului. Mesajele, imaginile și culorile puternice se folosesc, de cele mai multe ori, pe panourile publicitare.

Pentru alte tipuri de anunțuri, precum sunt cele de la televizor, se folosesc, de exemplu, haine sau modele cât mai atrăgătoare. Odată ce i s-a atras atenția consumatorului, prin folosirea culorilor, sunetelor și cuvintelor, se trece la menținerea interesului clientului prin folosirea asocierii.

De exemplu, când este vorba de mâncare de bebeluși, imaginile asociate acestui produs sunt copiii mici și mamele acestora care au grijă de ei. De asemenea, se pot folosi și anumite culori pentru a le putea asocia pe acestea cu valoarea sau produsele ori serviciile oferite de o anumită companie. În logoul firmei de telefonie mobilă Vodafone, se folosește culoarea roșie ca și culoare standard. Aceasta este folosită și în cadrul reclamelor care apar la televizor.

Dezvoltarea unui brand este la fel de eficientă, deoarece acesta ajută și el la atragerea atenției, la dezvoltarea unei asocieri și la reținerea oricărei imagini care are legătură cu serviciul sau produsul vândut de o anumită companie. De aceea, brandul este foarte important în publicitate, el ajutând și la oferirea unui nume și a unei identități produsului în cauză.

Un brand este recunoscut după nume, calitate și reputație, iar reclamele din ziua de astăzi pun accent pe unicitatea acestuia. Un exemplu în acest caz poate fi campania publicitară făcută de HSBC, în diverse aeroporturi din lume, care s-a concentrat asupra diferitelor puncte de vedere și preferințe pe care le au persoanele din multitudinea de culturi prezente pe această planetă. De aceea, dacă ai vedea o astfel de reclamă, ai ști imediat că este vorba despre HSBC.

Menținerea interesului unui client este un proces destul de complex, care necesită ca produsul, serviciul sau brandul comercializat să aibă o reputație cât mai bună, o calitate ridicată, un preț corect și o reclamă cât mai potrivită, pentru a se asigura că acesta este unul de succes.