Cum sa maresti durata de viata a bicicletei tale

de

Cu cât folosești mai des o bicicletă, cu atât cresc șansele ca ea să se defecteze la un moment dat. Ceea ce este normal, pentru că, la fel ca orice alt obiect fabricat de om, nu este concepută să dureze veșnic. Inevitabil, o să vină o vreme în care bicicleta nu va mai funcționa la fel de bine și va avea nevoie de un pic de îngrijire, pentru a-și recăpăta strălucirea de altă dată.

În timp, diversele părți componente ale unei biciclete se strică, din cauza uzurii: cauciucurile se sparg sau se taie, pedalele se pot rupe, ghidonul începe să joace sau se îndoaie (ca urmare a „oboselii” metalului din care este făcut), iar rulmenții se pot crăpa, la rândul lor. Este adevărat că nu prea avem cum să evităm astfel de evenimente, dar asta nu ar trebui să ne împiedice să facem tot posibilul pentru a ne menține bicicleta într-o stare de funcționare cât mai bună.

1. Țineți bicicleta în interior

Adesea, bicicletele au de suferit după ce au fost expuse mai multă vreme elementelor naturii. Ploile și ninsorile le udă dacă sunt ținute afară, iar toată acea umezeală și apă se infiltrează în metal, corodându-l și provocând ruginirea sa în timp. De aceea, o bicicletă ar trebui să fie depozitată într-o încăpere unde intemperiile nu o pot afecta. De preferat, încăperea să fie una care să nu permită ploii, ninsorilor sau apei să se infiltreze în interior, altfel, nu ar avea absolut nici un rost să o țineți acolo.

2. Curățați și ungeți șaua

Este păcat să aruncăm o bicicletă perfect funcțională și curată doar pentru că șaua acesteia s-a înțepenit și nu mai poate fi ajustată după nevoia noastră. Nu este o problemă dacă poziția în care ea s-a blocat este una confortabilă, dar poate deveni o adevărată bătaie de cap atunci când nu se întâmpla așa ceva. Dacă încercați s-o eliberați din prinsoare ruginii, s-ar putea să o stricați, în special dacă modalitate de deblocare aleasă este una care implică forță brută.

Când se întâmplă așa ceva, bicicleta poate deveni nefuncțională, pentru că nu veți mai putea merge pe ea dacă șaua s-a rupt, iar parte din brațul care o susține a rămas înțepenit în cadru. Pentru a evita o asemenea problemă, scoateți șaua din când în când și curățați-o, aplicând și un strat de lubrifiant care s-o protejeze de rugină și să o facă mai ușor de manevrat.

3. Lubrifierea angrenajelor

Defectarea rulmenților, a butucilor și a altor angrenaje mobile poate fi o problemă enervantă pentru mulți bicicliști. Dar ați fi, poate, surprinși să aflați că o simplă cutie de ulei ieftin poate rezolva foarte simplu treaba. Când un rulment sau caseta pedalelor se strică, celelalte părți mobile vor lucra mai din greu pentru a pune bicicleta în mișcare, lucru care le poate afecta și pe ele în viitor.

De regulă, dacă lăsați defecțiunile să se acumuleze și nu le acordați atenție, costul remedierii lor poate fi mult mai mare decât dacă ați fi ales să le rezolvați atunci când erau mai puține și mai necomplicate.

4. Curățarea bicicletei

Praful și murdăria se vor acumula pe bicicletă, indiferent pe unde veți merge cu ea. Nu contează dacă drumul pe care îl străbateți este unul de țară, gen o uliță, sau un trotuar din oraș, praful se găsește din abundență în ambele cazuri. În foarte scurt timp, toată murdăria acumulată de-a lungul timpului de pe stradă se va aduna în diversele angrenaje și le va uza mai repede.

De aceea, este bine să aveți la voi o cârpă cu care să ștergeți bicicleta de fiecare dată când opriți undeva. De asemenea, în weekend, sau când timpul vă permite, spălați bicicleta bine cu apă și detergent, uscați-o și inspectați-o!

5. Întreținerea cauciucurilor

Un cauciuc neechilibrat se poate uza foarte repede și, de asemenea, poate cauza și uzura altor componente, cum ar fi frânele sau schimbătoarele de viteze. Uneori, această problemă poate fi și de la jante, ale căror spițe s-au îndoit, făcând ca întreaga roată să fie descentrată. Remediați această defecțiune prin verificarea frecventă a roților și înlocuirea cauciucurilor sau a spițelor, după caz.