Cum să scrii un proiect pentru obţinerea de fonduri nerambursabile

de

Pentru a ob╚Ťine fondurile necesare pentru lansarea unui proiect, ve╚Ťi avea nevoie s─â aplica╚Ťi pentru un ├«mprumut nerambursabil. Acesta poate proveni de la guvern, dintr-o surs─â privat─â, de la o funda╚Ťie care sus╚Ťine diverse cauze ╚Öi poate fi pentru organiza╚Ťii nonprofit sau pentru afaceri. Fiecare astfel de organiza╚Ťie care acord─â fonduri nerambursabile se confrunt─â, ├«ns─â, cu o problem─â: are un num─âr limitat de proiecte pe care le poate finan╚Ťa, de aceea sunt nevoite s─â fac─â o selec╚Ťie a posibililor candida╚Ťi.

A╚Öadar, cum pute╚Ťi dovedi voi c─â sunte╚Ťi demni de a primi un fond nerambursabil? Trebuie s─â ave╚Ťi un proiect solid pe care s─â-l prezenta╚Ťi! Dac─â nu a╚Ťi mai scris unul p├ón─â acum, probabil c─â ideea de a-l concepe pentru prima dat─â este una intimidant─â. Dar nu trebuie s─â v─â face╚Ťi griji, pentru c─â ve╚Ťi primi toate sfaturile de care ave╚Ťi nevoie imediat.

Nu conteaz─â ce fel de organiza╚Ťie reprezenta╚Ťi sau dac─â proiectul ├«n cauz─â se refer─â la pornirea unei afaceri mici, de familie, ori la sus╚Ťinerea unui program ├«n educa╚Ťie sau la crearea unei agen╚Ťii nonprofit pentru acte de caritate. Deja ╚Öti╚Ťi, probabil, informa╚Ťiile care trebuie prezentate: caracteristicile proiectului, ce poate face organiza╚Ťia voastr─â, beneficiile pentru comunitate etc. Tot ce trebuie s─â mai face╚Ťi acum este s─â ├«nv─â╚Ťa╚Ťi s─â prezenta╚Ťi toate aceste informa╚Ťii c├ót mai bine cu putin╚Ť─â.

Ideea unui proiect nu este aceea de a v─â l─âuda pe voi sau organiza╚Ťia voastr─â, ci de a demonstra c─â sunte╚Ťi profesioni╚Öti, c─â ├«n╚Ťelege╚Ťi foarte bine ceea ce ave╚Ťi nevoie pentru a reu╚Öi, c─â dispune╚Ťi de un plan de afaceri detaliat ╚Öi c─â vi se pot ├«ncredin╚Ťa banii necesari demar─ârii proiectului (altfel spus, c─â sunte╚Ťi de ├«ncredere).

├Äncepe╚Ťi redactarea proiectului imagin├óndu-v─â c─â face╚Ťi parte din comisia care acord─â fondurile. Ce crede╚Ťi c─â ar dori aceasta s─â vad─â? Care sunt cerin╚Ťele ╚Öi restric╚Ťiile ei? Are un formular anume care trebuie completat sau ni╚Öte ├«ntreb─âri la care trebuie s─â r─âspunde╚Ťi? Afla╚Ťi c├ót mai multe informa╚Ťii pute╚Ťi despre cei care acord─â fondurile. Pe ce anume se concentreaz─â mai mult (pe afaceri mici, educa╚Ťie, mediu, ac╚Ťiuni de caritate etc.)?

Au mai acordat fonduri ╚Öi ├«n trecut pentru proiecte similare celui al vostru? Asigura╚Ťi-v─â c─â ├«n╚Ťelege╚Ťi cine anume sunt cei care v─â vor citi proiectul. V─â va fi de folos pe termen lung acest lucru! Toate proiectele care se scriu au aceea╚Öi structur─â: introducere, o sec╚Ťiune ├«n care se explic─â nevoile pe care le va servi comunit─â╚Ťii proiectul, o sec╚Ťiune ├«n care se va descrie ├«n detaliu cum vor fi adresate acele nevoi ╚Öi o sec╚Ťiune de final ├«n care se va men╚Ťiona de ce anume considera╚Ťi c─â sunte╚Ťi potrivi╚Ťi pentru a demara proiectul.

Acum, c─â ╚Öti╚Ťi care este ordinea sec╚Ťiunilor, ├«ncepe╚Ťi s─â scrie╚Ťi proiectul, ╚Ťin├ónd mereu cont de spuneam mai sus referitor la cei care vi-l vor citi (comisia). Introducerea este una din sec╚Ťiunile cele mai scurte. ├Än ea ar trebui inclus─â ╚Öi o scrisoare de inten╚Ťie nu foarte lung─â, ├«n care s─â explica╚Ťi cine sunte╚Ťi, de ce solicita╚Ťi ├«mprumutul ╚Öi ce vre╚Ťi s─â face╚Ťi mai departe (s─â aranja╚Ťi o ├«nt├ólnire cu cei care v─â acord─â fondurile, s─â primi╚Ťi o notificare dac─â a╚Ťi fost accepta╚Ťi etc.). Furniza╚Ťi toate informa╚Ťiile de contact ale voastre ├«n scrisoarea de inten╚Ťie!

Mai departe, crea╚Ťi o pagin─â de titlu. Da╚Ťi un nume proiectului care s─â arate, pe scurt, descriptiv, despre ce este acesta. Dac─â proiectul este unul complex, va trebui s─â mai ad─âuga╚Ťi ╚Öi un cuprins ╚Öi un Umar (cu cele mai importante puncte). Altfel, dac─â proiectul nu este foarte complex, scrisoarea de inten╚Ťie ╚Öi pagina de titlu ar trebui s─â fie suficiente pentru introducere.

Dup─â ce a╚Ťi terminat introducerea, trebuie s─â continua╚Ťi cu restul sec╚Ťiunilor. Urm─âtoarea este aceea ├«n care ve╚Ťi descrie nevoile ╚Öi cerin╚Ťele. Din nou, g├óndi╚Ťi ╚Öi din perspectiva comisiei de acordare a fondurilor. Membrii ei vor trebui s─â ╚Ötie care sunt nevoile care vor fi adresate ├«n proiect ╚Öi dac─â acestea sunt unele comerciale sau caritabile.

Trebuie s─â include╚Ťi o pagin─â de evaluarea a nevoilor, dar ╚Öi altele precum fondul proiectului, importan╚Ťa, provoc─ârile, situa╚Ťia prezent─â, cererile pie╚Ťei, sau oportunit─â╚Ťile. Mai trebuie, de asemenea, s─â v─â g├óndi╚Ťi ╚Öi cum anume va beneficia ╚Öi organiza╚Ťia care v─â acord─â fondurile de pe urma proiectului vostru. Include╚Ťi puncte precum beneficiile, responsabilitatea social─â, comunitatea, constituen╚Ťa, informa╚Ťiile demografice, alian╚Ťele strategice, social media, sau publicitatea, pentru a descrie cum se va reflecta ├«n mod pozitiv proiectul asupra suporterilor lui.

Dup─â descrierea detaliat─â a nevoilor ╚Öi beneficiilor proiectului, ve╚Ťi explica pe larg cum ave╚Ťi de g├ónd s─â le respecta╚Ťi ╚Öi s─â le ├«ndeplini╚Ťi ╚Öi cu ce costuri. ├Än func╚Ťie de natura proiectului, punctele din aceast─â sec╚Ťiune pot varia. Dar ve╚Ťi avea nevoie de cel pu╚Ťin o pagin─â planificare a proiectului ╚Öi una de sumar al costurilor.

Pentru o afacere mic─â (start-up), aceast─â sec╚Ťiune mai poate con╚Ťine ╚Öi alte pagini precum ar fi programul, materialele, staff-ul, pietrele de hotar (milestone), managementul resurselor, facilit─â╚Ťile sau planul de marketing. Pentru un proiect ├«n educa╚Ťie s-ar putea s─â ave╚Ťi nevoie de pagini cum ar fi tutoringul, mentoringul, evaluarea, responsabilitatea etc.

├Än cazul unei ac╚Ťiuni de caritate, subiectele tratate ├«n proiect ar poate fi planul de training, responsabilit─â╚Ťile, utilizarea fondurilor, candida╚Ťii ╚Öi altele. Folosi╚Ťi-v─â de toate punctele necesare pentru a explica foarte bine planul. Cu c├ót sunte╚Ťi mai exac╚Ťi, cu at├ót pute╚Ťi fi ╚Öi mai credibili.

├Än sec╚Ťiunea final─â, scopul este acela de a convinge comisia c─â sunte╚Ťi de ├«ncredere ╚Öi c─â vi se pot acorda banii ceru╚Ťi. Pe l├óng─â aceasta, va trebui s─â fi╚Ťi capabili s─â demonstra╚Ťi ╚Öi c─â pute╚Ťi duce proiectul la cap─ât. Paginile sec╚Ťiunii pot include despre noi, istoricul companiei, experien╚Ťa, capabilit─â╚Ťile, sau succesele, pentru a demonstra c─â a╚Ťi mai avut ╚Öi alte proiecte similare ├«n trecut, precum ╚Öi altele gen realiz─âri, premii, referin╚Ťe, expertiz─â sau certific─âri.

Rolul lor este de a ar─âta c─â sunte╚Ťi exper╚Ťi ├«n domeniul de activitate. Mai pute╚Ťi men╚Ťiona, de asemenea, o list─â a membrilor echipei sau a personalului, pentru a demonstra abilit─â╚Ťile de care dispune acesta la realizarea proiectului. ├Än ├«ncheiere, ad─âuga╚Ťi ╚Öi o pagin─â cu cererea acord─ârii fondurilor, ├«n care s─â solicita╚Ťi acordarea banilor necesari proiectului.