Downloadul ilegal și impactul asupra industriei muzicale

de

Conform RIAA (Recording Industry Association of America, între anii 2004 și 2009, 30 de miliarde de melodii au fost descărcate de pe internet prin intermediul downloadului ilegal. Chiar dacă site-uri ca iTunes sau Rhapsody pun la dispoziție downloaduri legale, site-urile de tip peer-to-peer precum Isohunt sau Piratebay încă există. Downloadul ilegal de melodii a avut și are un impact semnificativ asupra industriei muzicale, concretizat în pierderi masive de profit și disponibilizări de personal precum și în schimbări socio-culturale legate de modul în care muzica este distribuită maselor.

Pierderi financiare

Rapoartele RIAA arată că vânzările din industria muzicală din SUA au scăzut cu 47% de la apariția Napster în 1999. Muzica pusă la dispoziția tuturor în mod gratuit pe internet a adus industriei muzicale pierderi de 12.5 miliarde de dolari. Încercând să își recupereze o parte din bani, companiile din industria muzicală au intentat procese celor care au fost găsiți responsabili de downloadul ilegal de muzică. În anumite cazuri, unele persoane au fost silite să ofere despăgubiri de sute de mii de dolari.

Downloadul ilegal a dus la concedieri masive

Soliștii și trupele muzicale sunt doar imaginea de suprafață a industriei muzicale, producția, înregistrarea și promovarea unei melodii având în spate o întreagă echipă de specialiști. Văzându-și profiturile alunecând la vale, casele de discuri au renunțat la posturi pe care nu și le-au mai putut permite financiar, de la artiști până la ingineri, compozitori, textieri, producători, tehnicieni și specialiști în marketing. Conform RIAA, mai mult de 71.000 de oameni și-au pierdut slujbele din cauza downloadului ilegal.

Casele de discuri se tem să investească în artiști noi

Profiturile în scădere și resursele de personal limitate determină casele de discuri să fie rezervate când vine vorba de talente noi, acestea focusandu-și resursele mai mult pe artiștii deja consacrați și mai puțin pe artiști debutanți. Efectul acestui fenomen se observă în explozia de artiști care se auto-promovează în mediul online, prin intermediul Youtube sau Myspace.

Noi strategii de marketing

Downloadul ilegal de muzică a produs schimbări și în modul în care industria muzicală își promovează artiștii. Apariția site-urilor ca Youtube a forțat casele de discuri să se alinieze cu era digitală, unde single-urile sunt mai bine cotate decât albumele LP. Noile strategii de marketing au dat naștere la noi subramuri ale industriei, precum cea a ringtone-urilor. De asemenea, turneele intensive și aparițiile în media au devenit mult mai profitabile decât vânzările de discuri.