Ce este un variator? Ghid pentru variatoare de performanta

de

Variatoarele sunt folosite pe aproape toate scuterele de pe piata, cu exceptia foarte rara a unor Vespa cu transmisie manuala, cum ar fi PX, Sprint, PK si primele Lambretta.

Un variator in sine este partea principala de acționare a unei transmisii cu variație continua (CVT). In timp ce o cutie de viteze are trepte de viteza, fiecare cu un radio de transmisie fix, o transmisie CVT trece ușor prin gama sa de viteze.

Variatoarele sunt folosite la scutere si chiar la unele mașini moderne din câteva motive. In primul rând, ele sunt complet automate din punct de vedere mecanic. Nu exista computere, controlere electronice sau alte piese complexe care sunt predispuse la defecțiuni. Sunt simple, ușor de întreținut si ieftine de reparat. Al doilea motiv este ca sunt foarte eficiente, in special in cazul motoarelor de putere mica.

Spre deosebire de cutiile de viteze convenționale, transmisiile CVT își gestionează treptele de viteza in functie de turatia motorului, in loc ca motorul sa schimbe turatia in functie de treptele de viteza. Intr-o cutie de viteze conventionala, motorul va atinge sau va depasi cuplul maxim in fiecare treapta de viteza, iar motorul va incerca intotdeauna sa ajunga la cuplul maxim si la eficienta sa maxima in cadrul treptei de viteza in care se afla.

In cazul unei transmisii CVT, motorul poate ajunge la performanta si eficienta maxima si poate ramane acolo – in timp ce CVT schimba treptele de viteza, in mod constant si fara probleme, in functie de viteza vehiculului si de turatia motorului.

Un variator este partea din fata sau partea motoare a CVT. Aceasta este partea care controleaza progresia variatorului (fortand raportul de transmisie in jos, ceea ce inseamna o viteza mai mare).

Partea din spate a acestui sistem se numeste driverul de cuplu. Aceasta are doua suprafete inclinate cu care cureaua se infige. Modul in care functioneaza driverul de cuplu este usor diferit. Pe masura ce rolele din variator se arunca in capetele cosului variatorului, iar cureaua este fortata sa urce pe fata variatorului, o mai mare parte din curea este atrasa in partea din fata a sistemului. Pentru a permite ca acest lucru sa se intample, antrenorul de cuplu este fortat impreuna prin intermediul arcului de cuplu. Acest resort mentine cureaua sub o tensiune constanta impotriva suprafetelor antrenorului de cuplu.

Arcul de cuplu (sau de contracuplu) este forta de echilibrare, se comprima in timpul accelerarii pentru a permite ca cureaua sa fie trasa in sus pe variator si, exact invers, trage cureaua inapoi in sus pe antrenorul de cuplu in timpul decelerarii pentru a impiedica blocarea bicicletei in treapta de viteza mare.

La inceput, poate fi putin dificil de inteles, dar in practica incepe sa aiba sens.

Deci, ce face diferit un variator de performanta?

Un variator de performanta face in mod obisnuit cateva lucruri. Primul lucru pe care trebuie sa il intelegeti despre variatoarele de performanta este ca nu toate realizeaza acelasi lucru. La unele scutere, nu adauga nicio acceleratie suplimentara, dar ofera scuterelor o viteza maxima suplimentara de 10 km/h. La alte scutere, nu adauga nicio viteza maxima, dar ofera o acceleratie mai mare. Pe altele, le fac pe amandoua – depinde doar de motocicleta.

Producatorii de variatoare de performanta incearca, in esenta, sa obtina toate performantele suplimentare care au fost posibile si pe care producatorul scuterului nu le-a obtinut. Ei pot face acest lucru in cateva moduri, cum ar fi schimbarea unghiului fetei variatorului, schimbarea lungimii distantierului, schimbarea formei interiorului cosului, dimensiunea rolelor, dimensiunea si unghiul placii de sustinere, greutatea rolelor, ect.

Unii producatori, cum ar fi Malossi si Stage 6, ofera ceea ce ei numesc kituri de transmisie „Overrange” sau „Oversize”. Aceste kituri sunt, de obicei, orientate spre curse. Ideea din spatele acestora este de a mari diametrul variatorului si al fetei antrenorului de cuplu, astfel incat sa aveti mai multa suprafata de angrenare – si, prin urmare, o gama mai mare de angrenaje. Malossi ofera, de asemenea, variatorul MHR pentru unele modele, care este usor marit in dimensiune fata de variatorul standard si are un distanțier cu diametru mai mare in interiorul sau. In general, nu le recomandam pe acestea pentru scuterele de strada, deoarece este MULT de lucru pentru a le regla corect.

Variatoare precum Malossi Multivar 2000 sunt ideale pentru aproape toate scuterele. Ca kit, se monteaza foarte usor si sunt proiectate special pentru motocicleta pentru care sunt vandute. Ele sunt adesea mult mai fluide decat variatorul standard si mai rezistente.

Ca o nota finala – Nu este deloc o idee rea sa instalezi o curea noua (care o poți achiziționa foarte ușor online dintr-un magazin de cu piese scuter, cum ar fi Unimotors.ro) odată cu instalarea unui variator de performanta.