De ce se abandonează școala

de

Rata copiilor care abandonează școala în România este de ~17%, în creştere în ultimii cinci ani, conform unui studiu recent al UNICEF, în colaborare cu autorităţile publice. Astfel, numărul copiilor care nu au fost înscrişi în clasa pregătitoare este de ~10%, în timp ce, în ciclul primar, cifrele cresc la 65.000 de copii neînscrişi.

Tinerii nu mai consideră că şcoala le oferă cunoştinţele şi abilităţile necesare pe piaţa muncii, peste 40% spun că încă mai citesc cărţi şi doar unul din cinci a fost implicat în acţiuni de voluntariat, conform unor studii efectuate recent. Studile mai arată că liceenii au semnalat o legătură foarte slabă între cultura generală şi specialitatea pentru care se pregătesc. Cel mai important pentru ei, încă din fazele preuniversitare, este acumularea de cunoştinţe necesare ulterior, ca angajat, şi specializarea pe domenii de interes. De altfel, doar ~20% consideră că scopul principal al învăţămantului preuniversitar îl reprezintă acumularea de cunoştinţe generale. Un raport de anul trecut observă că tinerii cu vârsta cuprinsă între 18-26 ani consideră cultura generală ca fiind principalul obiectiv al ciclurilor gimnaziale şi liceale şi pun accent pe interacţiunea cu profesori corecţi, creativi şi care stăpânesc foarte bine materia pe care o predau.

Proporţia copiilor de vârsta învăţământului primar ce nu frecventează şcoala, în funcţie de vârstă, atinge nivelul cel mai ridicat la 7 ani şi variază în funcţie de veniturile familiei. În ceea ce priveşte dimensiunea de gen, băieţii din ciclul primar prezintă o rată a abandonului şcolar mai mare, în timp ce fetele nu frecventează deloc şcoala.

Ce se poate face în cazul acestor copii? Daca i-am întreba pe ei, ce ar spune? Tocmai asta a facut UNICEF. Iată câteva din raspunsurile lor:

– acordarea alocațiilor și a altor forme de ajutor pentru copil și familie sub forma unor bonuri (similare bonurilor de masă) pe baza cărora să poată fi cumpărate doar rechizite, alimente și îmbrăcăminte pentru copii;

– crearea unui Minister al Copilului și Familiei, după modelele din Olanda, Norvegia sau Marea Britanie, care, în mod excepțional, să fie condus doar de specialiști în domeniul drepturilor copilului și nu de oameni politici ;

– respectarea dreptului la educație școlară pentru toți copiii, indiferent de costuri, prin crearea de facilități de transport și oferirea de materiale didactice și manuale gratuite, inclusiv pentru clasele XI și XII ;

– numirea unui consilier școlar pentru 300 de elevi (în prezent, există un consilier la 800 de elevi);

– înființarea Avocatului Copilului, ca adjunct al Avocatului Poporului sau ca instituție independentp care să le apere drepturile.

Cum îl poți încuraja să învețe? Iată câteva idei:

prezintă-i avantajele școlii și învațatului. Aratp-i copilului tpu ca lucrurile pe care le învață la scoala se aplica în practică;

puneți în practică acasă micile experimente sau exerciții pe care le invața la scoală. Faceți temele împreună: el pentru scoala, tu pentru serviciu;

jocul este cea mai eficienta metodă de invatare așa că profită de acest lucru pentru a-l motiva. Recompensează-l cu buline roșii, steluțe lipite de perete sau alte modalitați care îi plac și îl motiveaza pozitiv.

– mulți copii au o problemă cu organizarea timpului, încep mai multe activitați și simt apoi ca nu le termină sau că au prea multe de facut. Ajută-l să fie organizat și să planifice timpul de joacă, cel dedicat temelor de acasă, somnicul de la prânz sau cel petrecut cu prietenii.

– dacă nu îi place rutina, stabilește un calendar diferit pentru fiecare zi, montați eventual un calendar sub formă de tablă pe perete, pe care îl puteți modifica împreună.

În final, nu uita să manifești entuziasm atunci când copilul tău reușește să facă ceva prin propriile sale eforturi și cu o implicare minimă din partea ta. Orice reușită a copilului tău trebuie să reprezinte o reușită și pentru tine fiindcă cel mic tocmai a urcat o treaptă pe scara cunoașterii. Orice obstacol depășit reprezintă la fel, un pas înainte, iar bucuria depășirii lui trebuie să fie o bucurie pentru toți membrii familiei. Nu e nevoie mereu de recompense. Este suficient să îi arăți copilului că ești mândru de ceea ce a realizat.